Opdracht - Website Usability

Een website bouwen is niet altijd even eenvoudig, er zijn namelijk een heleboel factoren en regels die men in rekening moet nemen.
Om eens te doorlopen wat en waar men rekening mee moet houden doen we vandaag een analyse op de website van https://www.deradesign.be/ gevestigd te Marke.


De startpagina is slordig en ook niet “responsive” op andere toestellen (obs.)(https://responsivedesignchecker.com/)
Als gevolg zien mensen op een ios of android veel van de afbeeldingen niet en kunnen ze geen nuttig gebruik maken van de site.
Houd hier rekening mee, ik zou zelfs aanraden om “mobile first” te werken en je site eerst aanpassen voor mobiele OS zoals android en IOS.
Op het eerste zicht zie ik ook heel veel afbeeldingen die de laadsnelheid kunnen vertragen en een te drukke startpagina weergeven (obs). Na de test te doen (https://gtmetrix.com) zie ik een medium tot medium lage score.
Dit kan makkelijk vermeden worden door de lay-out aan te passen en het ordelijker te maken met minder afbeeldingen en deze op een aparte pagina op de website laten verhuizen.
Ook zie ik dat alt-tags ontbreken, dit zorgt ervoor dat slechtzienden hier geen gebruik van kunnen maken en bovendien dien je in het kader van EAA2025 compliance dit in orde te brengen. Zorg dat bij elke afbeelding een duidelijke, beschrijvende alt‑tekst wordt ingevuld in de CMS.
Na de test te doen met wave (wave.webaim) zie ik talloze errors. Dit sluit opnieuw aan bij mijn vaststelling van een slordige lay-out.
Verzorg de lay-out en zorg voor voldoende contrast zo blijft de site leesbaar voor iedereen. Mensen die kleurenblind zijn kunnen de site wel lezen (toptal).
Het logo is goed geplaatst linksboven en leid je naar de start als je erop klikt (obs).
De lay-out zou verzorgder moeten zijn en de homepagina zou moeten beginnen met een inleidende tekst en concrete informatie en niet met een afbeelding-slider.
Hierdoor weet de klant concreet niet waarvoor het bedrijf staat.
Verzorg je lay-out altijd en zorg voor een duidelijke en concrete openingspagina. Zo weet de klant waar je bedrijf voor staa
Het hoofdmenu bevat een aantal items met vrij generieke labels zoals “Aanbod” en “Realisaties” zonder duidelijk onderscheid welke producten of diensten er precies zijn (obs).
Bezoekers moeten nadenken waar ze klikken voor specifieke diensten, wat de gebruikservaring vertraagt. Maak de menu‑labels explicieter: bijvoorbeeld “Raamfolie & glasbehandeling”, “Raamdecoratie”.

Ook ze ik via Google trends dat er vaak word gezocht naar raamdecoratie (GoogleTrends). Jij bent geen gesponsorde partner van Google en daardoor zie je jouw site niet bovenaan wanneer er gezocht word naar “raamdecoratie”.
Zorg voor een goede SEO, zo komen mensen sneller bij je site terecht. En verlies je geen potentiële klanten.